• برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل 1042 امروز 0
6

۷ نکته ایمنی جهت محافظت کارگران و پیمانکاران از گرمای شدید تابستان

  • کد خبر : 7791
  • 02 تیر 1403 - 0:42
۷ نکته ایمنی جهت محافظت کارگران و پیمانکاران از گرمای شدید تابستان

تابستان بهترین زمان برای ساختمان سازی است، اما برای کارگر ساختمانی می تواند بدترین زمان ممکن باشد. قرار گرفتن در معرض نور و گرمای شدید آفتاب، می تواند باعث خطرات قابل توجهی نظیر آفتاب سوختگی ، کم آبی ، گر گرفتگی ، ‌گرمازدگی و در نهایت غش و از حال رفتن شود. برای مقابله با […]

تابستان بهترین زمان برای ساختمان سازی است، اما برای کارگر ساختمانی می تواند بدترین زمان ممکن باشد. قرار گرفتن در معرض نور و گرمای شدید آفتاب، می تواند باعث خطرات قابل توجهی نظیر آفتاب سوختگی ، کم آبی ، گر گرفتگی ، ‌گرمازدگی و در نهایت غش و از حال رفتن شود. برای مقابله با این شرایط در ادامه با نیک تیک همراه باشید.

همه ساله به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد تابستان، کارگران ساختمانی در محل کار بیمار شده و یا حتی بعضی جان خود را از دست می دهند. برای محافظت کارگران از گرمای شدید تابستان، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بیماری های ناشی از گرما توسط پیمانکار جهت آگاه نمودن کارگران، بسیار مفید است.

این دوره می تواند برای آموزش کلیه کارگران، سرکارگران و سرپرستانی که در محیطی با دمای خیلی زیاد کار می کنند، برگزار شود.

سرفصل های دوره آموزشی شامل موارد ذیل است:

تاثیر گرما بر بدن چگونه است؟

چگونه علائم و نشانه های بیماری های مرتبط با گرمای شدید هوا را تشخیص دهیم؟

و در آخر اینکه اگر همکارمان در محل کار دچار این علائم شد، چه کاری انجام دهیم؟

البته پیمانکار می تواند با ایجاد سایبان در مکان های گرم تر و تامین آب شرب، محیط کار را کمی قابل تحمل تر کند. همچنین با اندازه گیری و کنترل میزان شاخص گرما (دما و رطوبت هوا) توسط سرپرستان و مدیران ایمنی کارگاه، امکان اتخاذ تصمیم مناسب، میسر می شود.

به گفته مدیر ایمنی یک شرکت بزرگ پیمانکاری به یقین نوشیدن مقدار زیاد مایعات توسط کارگران فضای باز، امری مهم است، چرا که کمک می کند تا بدن دچار کم آبی نشود. کم آبی دلیل اصلی بیماری هایی نظیر گر گرفتگی و گرمازدگی است. این کارشناس که مدرس و مدیر با سابقه در زمینه سلامت و ایمنی کارگران فضای باز است، جهت پیشگیری از بیماری های مرتبط با گرما در کارگاه ساختمانی، نکات ذیل را پیشنهاد می کند:

۱- آب کافی بنوشید

بطور مرتب و به مقدار کافی آب بنوشید تا هرگز تشنه نشوید. آب، نوشیدنی های بدون کافئین و نوشیدنی های الکترولیتی بنوشید و مطمئن شوید که نوشیدنی شما خنک می ماند و نه هم دمای محیط. با اضافه کردن یک برش لیمو به آب، نوشیدنی تر می شود.

۲- لباس کار مناسب بپوشید

لباس های روشن، گشاد و تنفس دار که تهویه خوبی داشته و از مواد طبیعی نظیر کتان تهیه شده باشد بپوشید. از پوشیدن لباس هایی که از الیاف مصنوعی و ترکیبی ساخته شده و تنفس و تهویه ندارند بپرهیزید.

عینک ایمنی که دارای لایه محافظ در برابر اشعه یو وی خورشید است به چشم بزنید. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. کلاه ایمنی که دورتادور آن لبه (سایبان) دارد به سر بگذارید.

۳- کارهای سنگین را در ساعات خنک روز انجام دهید

آرام آرام و به تدریج خود را برای انجام کارهای سنگین آماده کنید. سخت ترین کارها را در طی خنک ترین ساعات روز انجام دهید.

کارگرانی که بطور ناگهانی مجبور به کار در هوای داغ می شوند، سلامتی و ایمنی آنها دچار خطرات بیشتری می شود. کارگران تازه کار و یا آنهایی که مدت زیادی در مرخصی بوده و دوباره به کار باز گشته اند، باید بیشتر مراقب باشند که بدنشان دچار کمبود آب نشود.

۴- در گرمای شدید هرازگاهی به سایه و مکان کولردار بروید

در هنگام دمای زیاد و رطوبت بالا، استراحت کوتاه بیشتری داشته باشید. به سایه و مکان خنک نظیر ساختمان با تهویه مطبوع و یا خودرو در صورت امکان بروید. اما سعی کنید رفت و آمد به مکان کولر دار بیش از اندازه تکرار نشود، چرا که تنظیم بدنتان برای هوای داغ، سخت تر خواهد شد. هر قدر که ممکن شد از پنکه استفاده کنید.

۵- غذای مناسب بخورید

ناهار خود را با احتیاط انتخاب کنید. غذاهای بی ارزش دارای چربی و مواد نگهدارنده زیاد بوده و یک وزنه پر کالری را در دستگاه گوارش شما قرار می دهد.

سعی کنید صبحانه مفصل بخورید تا در زمان نهار خیلی گرسنه نباشید. نهاری سبک شامل میوه، سبزیجات و سالاد میل کنید.

۶- به همکارانتان توجه کنید

نگاهی هم به همکارانتان داشته باشید و مواظب نشانه های گرمازدگی باشید. نشانه های اولیه این بیماری می تواند بی حالی، بی نظمی، سکندری خوردن، افتادن ابزار، جملات بی سر و ته و یا عدم پاسخگویی باشد.

غش و از حال رفتن بر اثر گرما از نظر پزشکی یک وضعیت اورژانسی بوده و می بایست با فوریت های پزشکی تماس گرفته و همچنین بیمار به سرعت خنک شود.

۷- با این روش کمبود آب بدن را کنترل کنید

تعداد دفعات ادرار و رنگ آن را در طی روز بررسی کنید. اگر رنگ ادرار شفاف و یا زرد روشن باشد، نشانه این است که بدن به اندازه کافی آب دریافت می کند. اما هنگامی که میل به ادرار کردن در طی روز، کمتر از دو بار باشد و یا رنگ آن زرد تیره باشد، احتمالا بدن دچار کمبود آب شده است.

لینک کوتاه : https://kargar.info/?p=7791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.