• برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 874 امروز 0
3
رضا توسلی عضو پژوهشگران جوان:

بحران خلاء مدیریت ریسک در سازمان‌ها

  • کد خبر : 2778
  • 27 دی 1402 - 11:54
بحران خلاء مدیریت ریسک در سازمان‌ها
رضا توسلی عضو پژوهشگران جوان در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: معماری ریسک، بیانیه ای تدوین شده است که مسئولیت های مدیریت ریسک را به روشنی مشخص می سازد و نقش هیات مدیره را در فرآیند مدیریت ریسک تعیین می کند و مسئولیت مدیریت ریسک به یک کمیته مشخص در سازمان واگذار می گردد. باید ساز و کارهای لازم برای اتخاذ تصمیم های مناسب و دریافت مشاوره های مطلوب در خصوص ریسک ها و کنترل ها واحد اقتصادی تدوین، تصویب و ابلاغ شود.

نظام مدیریت ریسک سازمان باید به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. یکی از ماموریت‍‌های کلیدی حسابرسان داخلی، ارزیابی این نظام است. در این ارزیابی‌ها ابعادی از نظام مدیریت ریسک از جمله معماری ریسک، استراتژی ریسک و دستورالعمل‌های ریسک مورد بررسی قرار گرفته و تشریح می گردد.

این کارشناس حسابدرای بیان داشت: اولین و با اهمیت ترین موضوع در بنگاه ها فرهنگ آشنایی با ریسک در سازمان و واحد اقتصادی است و فرآیندی برای تعیین سطح و ارتقای سطح بلوغ ریسک است. در ساختار اصلی واحد اقتصادی، واحدی مرجع برای محاسبه و گزارش ریسک ها به هیات مدیره مشخص و تعیین می گردد.

این عضو پژوهشگران جوان با اشاره به اهمیت استراتژی ریسک گفت: سیاست ریسک سازمان تعریف شده و مشتمل بر اشتهای ریسک، فرهنگ ریسک و فلسفه ریسک است. البته در برخی مسئله کلیدی موفقیت سازمان تعریف شده و مواردی که باید از آنها اجتناب شود، نیز ارائه می گردد. در این جا است که اهداف کسب و کار مورد تایید قرار گرفته و پیش نیازهای کلیدی جهت تحقق آن اهداف شناسایی و آزمون شده اند. همچنین ریسک های کلیدی سازمان شناسایی شده و کنترل های اصلی برای کاهش تاثیرات نامطلوب آنها نیز اتخاذ شده اند در ادامه برنامه عملیاتی ریسک در سازمان تهیه شده و شاخص های کلیدی ریسک نیز در این برنامه گنجانده شده اند و در پایان منابع مورد نیاز برای پشتیبانی از فعالیت مدیریت ریسک شناسایی و تامین شده اند.

وی با اشاره به این که آخرین مرحله مدیریت ریسک، دستورالعمل‌های ریسک است، گفت: در این جا باید چارچوب مناسبی برای مدیریت ریسک در سازمان شناسایی شده و تطبیق می یابد و بر حسب نیاز به روزرسانی می‌گردد. که برای تحقق آن چند اقدام ضروری است، اول این که ارزیابی‌های ریسک به مقدار مناسب و به روش مطلوبی انجام شده و نتایج به روشی قابل قبول ثبت می شوند. دوم این که  رویه‌های تصمیم گیری براساس ریسک در سازمان طراحی شده و استقرار یافته اند. سوم این که جزییات اقدامات برای رویارویی با ریسک ثبت شده و نتایج مشتمل بر میزان اثربخشی این اقدامات نگهداری و پیگیری می شوند. چهارم این که رویه های گزارش رخدادهای بحرانی برای پایش روندهای شکل گیری ریسک‌ها ایجاد شده است. همچنین رویه های ارجاع ریسک به لایه های بالای مدیریتی نیز تعریف و مستقر شده اند. در پایان برنامه استمرار کسب و کار و برنامه بازیابی حوادث ایجاد شده و به صورت مستمر مورد آزمون قرار می گیرد.

این کارشناس حسابداری در پایان گفت: برای تحقق این اهداف باید اجرای برنامه مشخصی برای حسابرسی اثربخش کنترل‌ها برای ریسک های کلیدی تعریف و اجرایی گردد.

لینک کوتاه : https://kargar.info/?p=2778
  • نویسنده : فتاح
  • ارسال توسط :
  • منبع : مجمع نمایندگان کارگران تهران
  • 204 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.