• برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 874 امروز 0
6
محاسبه عیدی کارکنان دولت در عید سال ۱۴۰۲

عیدی کارکنان دولت ۱۴۰۲

  • کد خبر : 2716
  • 07 دی 1402 - 13:37
عیدی کارکنان دولت ۱۴۰۲
حقوق قانونی کارمندان دولت بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت که به رسمیت شناخته شده است، حق دریافت عیدی در پایان سال است. برای پاسخ به سوالات پرتکرار شما در مورد نحوه محاسبه عیدی دولت، میزان و زمان واریز عیدی دولت، در ادامه این مقاله با همراه باشید.

کارمندان در پایان هر سال، مبلغی را به عنوان عیدی کارکنان دولت دریافت می‌کنند. عیدی کارکنان دولت یک نکته مهم دارد آن هم اینکه توسط کارفرما پرداخت می‌شود. عیدی در پایان سال، معمولاً در اسفند یا بهمن ماه به کارکنان پرداخت می‌شود. بحث‌ها در مورد عیدی و میزان آن، همیشه از ماه‌ها زودتر آغاز می‌گردد. اگر شما هم از کارمندان و کارکنان دولت هستید و می‌خواهید زودتر از مبلغ عیدی خود باخبر شوید، این مقاله را از دست ندهید.

میزان عیدی دولت برای کارکنان بخش‌های مختلف توسط کارگروهی در دولت مشخص می‌گردد. در همین راستا بخش‌نامه جدید بودجه دولت، براساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان می‌کند، که میزان عیدی و پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان معادل پنج هزار امتیاز مشخص شده است. البته با احتساب ضریب ریالی آن، مبلغ عیدی دولت به طور حدودی معادل یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان مشخص شده است.

بیمه دات کام در این مقاله به بررسی عیدی ۱۴۰۲ کارکنان دولت می‌پردازد و به سوالات شما در مورد عیدی کارکنان دولت سال ۱۴۰۲، میزان و نحوه پرداخت عیدی دولت، پاسخ می‌دهد. بنابراین در ادامه این مقاله با بیمه دات کام همراه شوید تا اطلاعات کاملی در مورد عیدی کارکنان دولت به دست آورید.

تمامی کارکنان دولت، براساس قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال ۱۳۸۶ تصویب شد، از حقوق و مزایای زیادی برخوردار هستند. نمونه‌ای از این حقوق شامل دریافت حقوق ماهیانه براساس سطح آموزش و سنوات خدمت، سختی کار، کمک هزینه عائله‌مندی و حق ماموریت است.

محاسبه عیدی کارکنان دولت در عید سال ۱۴۰۲

چگونگی محاسبه عیدی کارکنان در عید سال ۱۴۰۲

نحوه محاسبع عیدی ۱۴۰۲ برای کارمندان و کارگران دولت، براساس قانون تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران است که در سال ۱۳۷۰ تصویب شد. براساس این قانون، نحوه محاسبه عیدی کارکنانی که حداقل ۱۲ ماه در یک کارگاه کار کرده‌اند با کارکنانی که کمتر از ۱۲ ماه در یک کارگاه مشغول به کار بوده‌اند، متفاوت است. به همین دلیل بیمه دات کام هم در این مقاله عیدی سال ۱۴۰۲ کارکنان دولتی و غیر دولتی را در دو بخش بررسی می‌کند.

نحوه محاسبه عیدی و پاداش کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲

چگونگی محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان، که میزان عیدی کارمندان نیروهای مسلح و دولتی را تعیین می‌کند، براساس قانون پرداخت عیدی به کارکنان دولت مشخص می‌شود. این قانون در سال ۱۳۷۴ تصویب شد. بر طبق این قانون، دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می‌دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی، را به طور مساوی به تمامی کارکنان خود پرداخت کند. این موضوع همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی را شامل می‌شود. هیات وزیران هر ساله در بهمن با تشکیل جلسه‌ای، میزان عیدی و پاداش آخر سال کارکنان دولت (کشوری) و کارکنان نیروهای مسلح (لشکری) را مشخص می‌کند. (شما را به مطالعه‌ی مقاله بیمه نیروهای مسلح دعوت می‌کنیم.)

در ادامه باید بگوییم که نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان دولت، با توجه به قانون تصویب شده در هیأت وزیران در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، معادل مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰۰ ریال است. این مبلغ تاییدی برا رقم تعیین شده برای بودجه در سال ۱۴۰۲ است.

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۲

عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۲، در بخش‌های تامین اجتماعی، دولت و نیروهای مسلح و کارمندان دولتی تابع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت و تصمیم دولت است. بنابراین، با توجه به بودجه سال ۱۴۰۲ و با در نظر گرفتن این موضوع که در این بودجه مبلغ عیدی کارمندان ۱۶۰۰۰۰۰۰ است، هیات وزیران در جلسه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ مبلغی عیدی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری را نیز یک میلیون و ششصد هزار تومان تصویب کرد.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با حداقل ۱۲ ماه کارکرد

براساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، تمامی کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قوانین کار موظف‌اند به هر یک از کارگران، به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد، مبلغی را به عنوان عیدی و پاداش سالانه پرداخت کنند. این مبلغ نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه قانونی کارگران تجاوز کند. براساس قانون عیدی کارگران تامین اجتماعی و با در نظر گرفتن این نکته که مزد روزانه در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳۹,۳۲۵ تومان تعیین شد، فرمول تعیین میزان پاداش آخر سال کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

۶۰ * مزد روزانه = حداقل عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

بر طبق این قانون در حالت حداقل ۱۲ ماه کارکرد کارگر در یک کارگاه، حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران، برابر با ۸,۳۵۹,۵۰۰ تومان و حداکثر میزان عیدی سال ۱۴۰۲ آن‌ها برابر با ۱۲,۵۳۹,۲۵۰ تومان است.

چگونگی محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه

براساس قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، مبلغ پرداخت شده به کارکنانی که کمتر از یک سال در آن محل سابقه کار دارند، با محاسبه شصت روز مزد، به نسبت تعداد روز‌های کارکرد در طول سال محاسبه شود. مبلغی که به کارگران پرداخت می‌شود نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در ماده واحده این قانون تجاوز کند.

در همین راستا فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه به شکل زیر است:

حقوق ماهیانه × ۲ × تعداد ماه‌های کاری تقسیم بر ۱۲

عیدی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

عیدی کارکنان دولت در سایر کشورها چگونه است؟

هر کشور برای پرداخت پاداش سالیانه کارکنان و عیدی کارکنان دولت خود قوانین خاصی را دارد. برای نمونه به بررسی پاداش کارمندان دولت در فیلیپین می‌پردازیم. در این کشور پاداش سالیانه در دو نوبت پرداخت می‌شود؛ یک بار در میانه سال و بار دیگر در انتهای سال. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود دولت راحت‌تر هزینه پاداش کارکنان را تهیه کند، برای کارمندان هم خوب است؛ زیرا اگر در میانه سال نیاز مالی داشته باشند، با این پاداش کمی از آن بر طرف می‌شود.

پاداش کارکنان دولت در فیلیپین در نوبت میانه سال برابر یک ماه حقوق پایه و در پایان سال نیز برابر یک ماه حقوق پایه است. البته برای دریافت پاداش سالیانه کارمند باید حداقل چهار ماه در محل کار آخر خود حضور داشته باشد. در نتیجه اگر هر دو پاداش به کارمندی تعلق بگیرد، علاوه بر حقوق سالیانه خود، به اندازه‌ی دو حقوق پایه نیز پاداش دریافت می‌کند.

زمان واریز عیدی کارکنان دولت سال ۱۴۰۲

طبق قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان، تعیین زمان پرداخت عیدی کارکنان دولت توسط هیات وزیران تعیین می‌شود. جلسات این هیات هر سال در بهمن ماه برگزار می‌شود. در همین راستا پیش بینی می‌شود که زمان واریز عیدی سال ۱۴۰۲ کارکنان دولت، در بازه زمانی حدودی ۲۶ تا ۳۰ بهمن باشد.

عیدی کارکنان دولت؛ بررسی میزان عیدی کارکنان در بخش‌های مختلف

پاداش‌ و عیدی کارکنان دولت از مسائلی است که صحبت در مورد آن‌ها از ماه‌ها قبل شروع می‌شود. مبلغ پاداش و عیدی کارکنان دولت همواره یک مقدار ثابت نیست و با توجه به ضریب حقوق سالیانه تغییر می‌کند. به همین دلیل مبالغ سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باهم متفاوت است. بیمه دات کام در این مقاله قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت را بررسی کرد؛ همچنین عیدی و پاداش آخر سال را برای تمامی گروه‌ها اعم از کارگران با کارکرد ۱۲ ماه، کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه، کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران را مورد بررسی قرار داد. فرمول محاسبه مبلغ عیدی را بر اساس هر گروه آوردیم.

عیدی کارکنان دولت به طور مرتب و سالانه پرداخت می‌شود. مبلغ این عیدی برای کارکنان در گروه‌های مختلف با توجه به شرایط آن‌ها یک میزان تقریبی و ثابت است. در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله ابهام یا سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات این مقاله آن‌ها را با بیمه دات کام در میان بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

لینک کوتاه : https://kargar.info/?p=2716

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.